google2b259337bdfd3f8b.htmlשלי ברעם-מירוז מטפלת קלינית מוסמכת (M.A) - בחירה חופשית
פרק 6 מתוך הספר
"המסע אל תבונת הנסתר - מדריך להתפתחות רוחנית"
מאת שלי ברעם (2006, הוצאת גלגל)



בחירה חופשית
           
           
בוקר טוב קוראינו.
היום נדון בעיקרון הבחירה החופשית, שהינו סוגיה מורכבת ביותר ולעתים קשה להבנה באמצעות דפוסי החשיבה והתפיסה הליניאריים שלכם. אנו נעשה כל שביכולתנו על מנת לספק תשובות הולמות לסוגיה זו, במונחים שלכם.
נתחיל בכך שנספר לכם, כי לכל נשמה ישנו חוזה נשמה אישי משלה. עוד בטרם הגעתה למחוזות התחתונים, מתחייבת הנשמה בפני האל האחד על תכלית קיומה, על מטרותיה ועל הדרכים להשגתן, בעת שהיא שרויה בגוף אנושי. הנשמה באה אל עולמכם לשם השתלמות וקידום עצמה במחוזות הרוח דרך עולם החומר, והיא בוחרת ומתכננת בקפידה את כל מהלכיה האפשריים לפני רדתה אל כדור הארץ. משום כך היא יודעת היטב היכן ייוולד האדם וכיצד יתפתח – כי אלו הן בחירותיה שלה.

 
הנשמה מכירה את הסיפור החיובי ביותר של חיי האדם, בו הוא זוכה להתחבר אל מהותו האמיתית, זוכה לממש את עצמו באופן שלם, דרכיו דרכי יושר ונועם, ימיו מלאי סיפוק ואהבה, והוא פוסע במשעולי העדינות והעדנה עד להגעתו אל מחוז חפצו – אל גן העדן הפנימי שלו.

יחד עם זאת, הנשמה מכירה גם את ה"אנטי סיפור" של המסע שלה בעולם החומר – הסיפור השלילי, הקיצוני ביותר – והוא התרחקותו של האדם ממהותו האמיתית החיובית, הליכתו בדרכים עקלקלות והתחברותו לחלקים השליליים והנמוכים שבו. בחירה בדרכים אלו מביאה את האדם אל הגיהנום – שהוא המקום האפל והנמוך בנפש, הגורם ליסורים ולסבל רב.

ומדוע קיים ה"אנטי סיפור"? מדוע אין מוצגים בפני האדם רק הצדדים החיוביים של מסעו, כך שיתאפשרו לו חיים מתוקים ורבי הוד? זוהי סוגייה עמוקה, שעוד נרחיב ונדון בה, אך נדגיש כעת, כי הצגת הקטבים החיוביים והשליליים של המסע נובעים מתוך המהות המפוצלתהדואלית של עולמכם, על פיה כל דבר, כל מעשה אשר אתם עושים וכל אירוע המתרחש במקומותיכם, מכיל בו-זמנית – עוד לפני שהוא מתהווה במציאות הנגלית – גם פוטנציאל פעולה חיובי וגם פוטנציאל פעולה שלילי. לכן, לא ניתן להציג בפני האדם דרכים פוטנציאליות חיוביות בלבד בלא שתוצגנה בפניו גם דרכים פוטנציאליות שליליות, ולהפך – משום שהן מגלמות היבטים משלימים של פוטנציאל פעולה אחד. אולם כאשר האדם פועל במציאות, חלק אחד מן החלקים הפוטנציאלים מתבטא בה באופן נגלה (באמצעות פעולה חיובית או שלילית), ואילו החלק המשלים נשאר גלום באופן פוטנציאלי ואינו בא לידי ביטוי בעולם הפיסי.

דואליות זו, מאפשרת לאדם לבחור בכל רגע ובכל זמן האם לכוון את מסלול חייו אל הקוטב החיובי, או לצעוד במסלול ה"אנטי סיפור", לכיוונים שליליים. מתוך כך הנכם יכולים להבין, כי אין אפשרות שעל אדם אחד ייגזר לחיות חיים קשים ומרים בעוד שלאחר יינתנו חיים נפלאים ומתוקים, משום שתמיד יש בידכם היכולת לבחור באיזו דרך ללכת – בדרך החיובית או בדרך השלילית.
ותשאלו: כיצד ניתן לומר כי יש לנו בחירה חופשית בעולמנו, וכי אלו הן בחירותינו שלנו, כאשר סיפור חיינו נתון וידוע מראש?!
 ובכן, עליכם להבין, כי בחירותיכם הן בחירות אמיתיות ללא רבב, אלא שהן בחירות מוגבלות ולא אינסופיות, כפי שאתם מבכרים לחשוב. הבחירה אכן קיימת, אלא שהיא מוגבלת למספר אפשרויות.

לדוגמא, כאשר אתם עומדים מול המקרר בביתכם ולפניכם מזונות שונים, האם תוכלו לומר כי יש לכם בחירה בלתי מוגבלת של מזון לאכילה? לא. משום שאין מצויים בביתכם כל מיני המאכל שבעולם בעת אחת, ובחירתכם מוגבלת למבחר אשר ברשותכם. האם יש לכם בחירה חופשית? כן. יש לכם אפשרות לבחור, בחירה חופשית, ללא התערבות או ציווי חיצוני, אילו מבין המזונות הנמצאים בביתכם ברצונכם לאכול. ולכן, כאשר אנו מדברים על בחירה חופשית, אנו מתייחסים לבחירה שבין מספר אפשרויות מוגבלות, ואין בכך סתירה.
בדומה לכך, הנשמה, ברדתה לעולמכם, היא בעלת כל התסריטים האפשריים עבור חייה על פני האדמה. תסריטים כאלה ישנם רבים מספור, אלא שהם סופיים, מוגבלים וידועים מראש. כי לא יתכן, לדוגמא, שאדם ימצא עצמו בכסות פיסית של אדם אחר עלי אדמות – תסריט כזה הוא בלתי אפשרי. ומשום כך, כבר מלכתחילה, מתוקף הימצאותכם בגוף מסוים ובנפש מסוימת, מספר האפשרויות העומדות בפניכם לכינון חייכם הוא מוגבל. אך חרף מגבלה זו, עדיין נתונות בידיכם אפשרויות בחירה רבות ומגוונות ביותר ליצירת המסע האישי שלכם על פני כדור הארץ.

האם אנשים שונים יכולים להיות בעלי תסריטים זהים? ובכן, לא. לכל נשמה יש תכלית ייחודית ופרטית משלה, וכל אדם הנוצר בעולמכם הינו חד פעמי במהותו הפיסית והנפשית. בשל עובדה זו, גם תסריטי החיים שונים הם מאדם לאדם. למשל, לאדם הנולד
בריא מוצעים תסריטים אחרים מאלה המוצעים לאדם הנולד חולה או נכה.

האם אדם בריא זכאי לתסריטי חיים רבים יותר ואפשרויות בחירה רבות יותר מאלה של אדם נכה או חולה? ודאי שלא. לכל בן אנוש תסריטים רבים המוצעים אך ורק לו, המותאמים לו בהתאמה אישית ואינם מגבילים את החופש שלו לממש את עצמו, להתחבר להווייתו האמיתית באופן מושלם ולזכות באושר ובאהבה. עליכם להבין, כי זכות זו אינה מופקעת מאף אדם, גם אם חייו, ברמה הנגלית, קשים הם מנשוא.
חופש הבחירה שלכם מתבטא בכך שאתם יכולים לנוע בין התסריטים הפוטנציאלים המיועדים לכם ולהגשימם במציאות הנגלית.
דוגמא קיצונית וחריגה, המאפשרת הבנה עמוקה יותר של המעבר בין תסריטים ואת מגוון התסריטים הרחב מתוכו יכול האדם לבחור, ניתן למצוא בהפרעת הזהות הדיסוציאטיבית.[1] הפרעה זו מתארת מצב שבו אדם חווה במקביל מספר תסריטי חיים שונים לחלוטין זה מזה בחייו היומיומיים, כאשר לרוב הוא אינו מודע למעבר בין התסריטים. בכל פרק זמן מופיעה בו דמות אחרת המממשת את תסריט החיים שלה, בעוד שדמויות אחרות נמצאות במצב פוטנציאלי בלבד. הדמויות יכולות להתחלף זו בזו מדי מספר דקות, מספר שעות, מספר ימים, ולפעמים גם מדי מספר חודשים או שנים.

לדוגמא, אישה המשמשת כמנהלת בנק בשעות היום יכולה להפוך לנערת ליווי בשעות הערב – בלא שהדמויות תדענה זו על זו. וכך יתכן, שדמות מנהלת הבנק תחזור ותופיע שוב בשעת לילה, ותמצא עצמה לבושה בלבוש חושפני ומתגרה במקום שאינה מכירה ואינה יודעת כיצד הגיעה אליו, ואף אינה זוכרת מה אירע עמה בזמן שחלף מאז שסיימה את יום עבודתה בבנק.

אנשים הלוקים בהפרעה קשה זו שרויים לרוב בסבל איום, בחרדות ובאימה של ממש כתוצאה מחוסר הודאות שהם חווים. חייה של כל דמות מלאה ב"חורי זמן" בהם אינה יודעת מה התרחש, ובכל פעם שהיא שבה ומופיעה, עליה להתמודד עם הקושי שבמפגש עם עולמה של הדמות שהגיחה לפניה ולחזור אל תסריט חייה שלה.
מאפיינים נוספים של הפרעה זו הם שינויים מדהימים ומהירים החלים באותו האדם עצמו, בתכונות או מאפיינים אשר באופן רגיל הנכם מזהים כבלתי ניתנים לשינוי תוך זמן קצר מאוד, ולעתים בכלל לא. לדוגמא, יתכן שדמות אחת, המרכיבה משקפי ראייה בעלי מספר גבוה ביותר, תתחלף בתוך מספר שניות בדמות אחרת, של אותו האדם ממש, שהינה בעלת ראייה תקינה ואינה נזקקת למשקפיים כלל; דמות אחת יכולה להיות חולת אסטמה קשה בעוד שהדמות השנייה בריאה לחלוטין, ואף מעשנת עישון כבד; לדמות אחת יכול להיות קול גבוה וצפצפני, ולאחרת קול נמוך ומאנפף; האחת יכולה לכתוב ביד ימין – והאחרת בשמאל.

אנו יודעים קוראינו, כי עבור אלה מכם המתוודעים לראשונה לתופעה זו, הדבר נראה בדיוני, אך אלו הן דוגמאות של תופעות נפשיות הקיימות במחוזותיכם, מוכרות בחוגים הפסיכיאטריים ומעוגנות במחקרים רבים, והן מאשרות כי הנכם יכולים, באופן עקרוני, להשתנות כהרף עין – גם באופנים הנראים לכם כבלתי אפשריים, וכי ביכולתכם ליצור לכם מציאות שונה בתכלית בכל תסריט חיים מוצע ולנוע מתסריט לתסריט, באופן פוטנציאלי, כמעט מדי רגע.

אם כך, הבאנו לידיעתכם כי יש באפשרותכם לעבור בין תסריטי חיים שונים ידועים מראש, אך האם כאשר אתם נעים מתסריט לתסריט אתם יוצרים לכם תסריט חדש שלא היה קיים קודם לכן? ובכן לא. לנשמה יש ידיעה מוחלטת, עמוקה ומוקדמת על כל בחירותיה, עוד בטרם נעשו בחייכם הנוכחיים, בשל עיקרון קץ הימים.

עיקרון קץ הימים בא לציין, כי אנו, יושבי העולמות העליונים, איננו מחוברים לסדר הליניארי הקיים במושבותיכם. מושג הזמן קיים רק בעולמות התחתונים ואינו רלוונטי במחוזותינו. אצלנו עבר, הווה ועתיד דרים בכפיפה אחת. וכך קורה, שהבחירה שלכם היא חופשית לחלוטין, כיוון שאתם נמצאים בתוך תבנית הסדר הלוגי הליניארי – אך עם זאת, לנו ולנשמתכם הגבוהה ידועות בחירותיכם מראש.
ומדוע מתקשים אתם כל כך בהבנה כי שתי האפשרויות יכולות להתקיים בו-זמנית? שהרי הבחירה שלכם היא באמת חופשית, ככל שהעניין נוגע לכם. אלא שמהמקום שלנו, וברמת הנשמה הגבוהה שלכם, הבחירה כבר ידועה.
הדבר דומה במידת מה לאדם הנמצא במסוק החג בשמיים וצופה באיש אשר מתהלך על פני האדמה ועומד להגיע לפרשת דרכים. ההלך עדיין אינו יודע כי הוא קרוב לפרשת הדרכים, כיוון שרק בראיית-על ניתן לראות את תוואי הדרך. האדם הצופה מן המסוק – לא רק שנפרשת לפניו פרשת הדרכים אליה עומד להגיע ההלך, אלא שהוא גם רואה אילו דרכים עשויות להובילו למקום בטוח ואילו עלולות להובילו לאבדון.

האם ידיעתו של הצופה מן המסוק משפיעה על בחירתו של האדם? לא. שהרי האדם אינו יודע מה טומנת הדרך בחובה, ובחירתו היא חופשית לחלוטין. אך יחד עם זאת, כדאי לו ליצור קשר עם יושב המסוק על מנת שזה יכוונו, שהרי יושב המסוק הינו בעל ראייה כוללת ורחבה מזו של ההלך – הוא יכול לסייע לו בבחירת הדרך הנכונה עבורו, ויתכן שעל ידי כך אף יציל את חייו.
אנו מקווים כי הסבר זה מקל עליכם בהבנת אימרתו הידועה של החכם רבי עקיבא בפרקי אבות כי "הכל צפוי והרשות נתונה", וכי יכולים אתם להבין כעת שהרשות אכן נתונה לכם באופן שלם ואמיתי במחוזותיכם, ובמקביל – באופן שאינו סותר – לנשמתכם הגבוהה, ולנו, שוכני העולמות העליונים, חייכם צפויים וידועים מראש.

ועכשיו, יתכן ונפתיע אתכם כשנאמר שעל אף שאנו מנסים לטעת בכם השכם והערב את ההבנה העמוקה כי אתם בוחרים את אשר יתרחש בחייכם, הבנה זו הינה משמעותית רק בקרב האנשים המונעים ממחוזות הנפש הנמוכים – אלה אשר אינם יודעים טוב מרע, שאינם מחוברים לנשמתם הגבוהה ולעולמות העליונים ואינם מסתייעים בעזרתם של "יושבי המסוק".

ומדוע חשובה ההבנה של הבחירה החופשית עבור אנשים אלה? משום שיש בכם אנשים הבוחרים בתסריטי חיים שליליים באופן לא מודע. אל האנשים הללו יש להביא את הידיעה כי באפשרותם לחיות חיים טובים מאלה שהם בוחרים לעצמם שלא ביודעין. אנשים רבים במחוזותיכם אינם מכירים בעובדה שהינם ראויים לחיים טובים, ומבלי לתת על כך את הדעת בוחרים בתסריטי חיים קשים. בחירות שליליות שכאלו נעשות מתוך חוסר מודעות הנובע מערך עצמי נמוך ביותר, מחוסר אהבה עצמית, מקיבעון ברמת הנפש ומתוך חוסר חיבור אל רמת הנשמה.

לעומתם, אנשים אשר מתפתחים מבחינה רוחנית – הלומדים להביא את בחירותיהם לרמה מודעת ומכירים בזכותם לבקש לעצמם חיים טובים ומאושרים – בוחרים לממש, מתוקף הבנותיהם, רק את התסריטים החיוביים שבחייהם, כך שלמעשה הם אינם נצרכים כלל לבחירה. זאת משום שמלכתחילה אין הם נכונים להזיק לעצמם ולכן לא יפנו אל הדרכים השליליות של המסע.
אנשים המתעלים ומתחברים לנשמתם הגבוהה ומסתייעים ב"יושבי המסוק" יכולים לראות מראש את מפת התסריטים העומדת לרשותם, ועל נקלה מזהים מהי הדרך הטובה ביותר בשבילם. הדרכים החיוביות והדרכים השליליות שבמסעם גלויות הן בפניהם, ובהיותם אנשים רודפי שלום וטוב, בחירה בדרכים שליליות אינה נתפסת כלל בעיניהם בגדר אפשרות, על אף שבאופן תיאורטי יכולים הם לבחור בדרך שלילית.

דומה הדבר לאיש או אישה, אשר פוגשים בבן הזוג המושלם ביותר עבורם. הם אוהבים אותו בכל נפשם ונשמתם, ובכל מאודם. אנשים אלה אינם חפצים באהוב אחר, גם אם חופשיים הם לחפש בני זוג אחרים. זאת משום שאהובם ממלא אחר כל משאלות ליבם, והם קשורים אליו קשר עז.
כך גם האדם הרוחני ההולך בדרך האמת והאהבה. אדם זה, משמצא את דרכו, אינו נזקק עוד לבחירה בין טוב לרע, משום שאדם גבה מידות לעולם לא יבחר בדרך הרעה, ודרכו היחידה היא הדרך החיובית.
לכן, כאשר אתם חוברים אל האלוהות ודבקים בדרך האמת והאהבה מתוך התחייבות להיטיב עם עצמכם, אינכם זקוקים עוד לבחירה חופשית, משום שלעולם לא תרצו לבקש לכם דרך אחרת.
אנו מאחלים לכם כי תרהיבו עוז לתת לנו ולנשמתכם הגבוהה לסייע לכם במציאת דרככם החיובית והמיטיבה.
שלכם, מלאכי האמת.



[1] על פי אבחנות איגוד הפסיכיאטרים האמריקאי APA, ומוכרת גם בשם "הפרעת אישיות מרובת פנים" – (Multiple Personality Disorder). הפרעה זו נגרמת, בדרך כלל, כתוצאה מהתעללויות קשות ביותר בילדות – ברמה הפיסית, המינית והנפשית.


 

 
 
 
             טלפון: 0523682061
   מייל:  shelly.mayrose@gmail.com          מושב הדר עם (באיזור נתניה)